Aandacht voor biodiesel op themabijeenkomst

Op de themabijeenkomst die GL T-diel in december organiseerde, was
speciale aandacht voor biodiesel. Dinant Vos hield een inleiding over
dit onderwerp. Hier was veel belangstelling voor.

We hebben besloten hier een aandachtspunt van te maken, omdat hier
naar ons oordeel te weinig aan gedaan wordt. We willen uitzoeken hoe
dat komt, en wat de mogelijkheden zijn.

Hieronder een verslag van de inleiding van Dinant Vos.

Geraffineerde biodiesel bestaat uit:
koolzaadolie en ethanol. De ethanol tast rubbers van oa leidingen en
pakkingen aan. Nieuwe auto’s van enkele merken zijn hierop aangepast
zoals Volkswagen, Audi en Seat, de nieuwste vrachtwagens van DAF en een
deel van het wagenpark van Daimler-Chrysler.

Iedere zomer kleurt Duitsland geler. Het
geel van de koolzaadvelden. Dit dankzij Joschka Fischer en zijn partij
de Groenen. Duitsland is hierdoor een voorbeeld op milieugebied
geworden. Kerncentrales gaan dicht, windmolens worden bij bossen
tegelijk neergeplant en er gaan miljarden euro’s naar alles wat schoon
en groen heet. Zoals koolzaad. Vooral de voormalige DDR profiteert
hiervan. Inmiddels heeft een op de tien Duitse pompstations een aparte
slang voor deze biologische variant van dieselolie. De biodiesel is
daar accijnsvrij en is daardoor goedkoper dan gewone diesel. Amerika is
overigens ook vrijgesteld van accijns op biodiesel. Biodiesel is op
korte termijn een alternatief. Het verbruik is nagenoeg gelijk in
vergelijk met gewone diesel.

De beschikking over grote hoeveelheden
koolzaadolie kan een probleem zijn. Het te kweken areaal koolzaad is te
beperkt voor massaal gebruik van Biodiesel. De prijs van de te winnen
olie per ha. koolzaad is in Nederland te laag. Er is een beter
alternatief voor de lange termijn.

Bio-ethanol ofwel alcohol.
Dit is vrijwel overal van te maken. Om iets te noemen: Tuin-en
landbouwafval, gras uit de bermen, sprokkelhout, stro, compost en voor
boeren heel lucratief: suikerbieten. Bio-ethanol is echter geen
dieselvervanger. Een benzinemotor kan niet op zuivere ethanol lopen.
Wel tot een bepaald percentage gemengd met benzine, in de VS zelfs tot
85%.

Biodiesel is dus een tijdelijk te gebruiken alternatief.

Volgens landelijk GroenLinks is er met
biodiesel alleen een grotere CO2 reductie te halen door gebruik hiervan
in electr. centrales. De dieselmotor krijgt in heel veel gevallen de
schuld van de vervuiling. Dit ligt niet aan de motor maar aan de gebruikte brandstof.

Biodiesel kan overigens van veel meer
grondstoffen worden gemaakt. Mc Donalds rijdt met hun vrachtwagens op
afgewerkte frituurolie die gezuiverd is. Deze PPO of koudgeperste olie
is uit veel grondstoffen te winnen. De Elsbeth dieselmotor rijdt op
pure PPO. Een kippenboer rijdt op gereinigd kippenvet. De slaolie bij
de Aldi kan ook worden gebruikt. Hiervoor zijn na enige aanpassingen of
mengen met dieselolie ook mogelijkheden. Nog goedkoop ook.

Sonac kan veel grondstoffen leveren voor
biodiesel. Met een proefinstallatie van TNO is biodiesel gemaakt van
biologisch afval en uienschillen. Kortom de knop moet om. Er zijn veel
alternatieven voor de huidige brandstoffen. Onafhankelijkheid van
Arabische landen kan weer een oorlog schelen, ook mooi meegenomen en
bespaart veel geld.

GrienLinks kan in deze heel wat
betekenen. Van de daken schreeuwen dat niet de dieselmotor vervuilend
is, maar de brandstof. Voor natuurgebieden is deze brandstof een
uitkomst. Het vervuilt niet bij lekken en overgieten. De elektr.
Centrales draaien al voor een gedeelte op biomassa. Nederland
accijnsvrij maken voor deze brandstof is een eerste stap in de goede
richting. De vervuiler betaald moet het motto zijn. Niet per definitie
de dieselmotor.

Lobbyen voor het accijnsvrij maken van alternatieve brandstoffen lijkt haalbaar.

Er zal een themagroep worden opgericht die zich met dit mooie alternatief gaat bezighouden.

Deze themagroep kan bekijken of er met
andere afdelingen Gr. Li. kan worden samengewerkt en of er een actie
kan worden opgezet naar de landelijke politiek.