VROM wijst in diverse spotjes dieselauto's aan als grote vervuilers. We worden opgeroepen roetfilters te plaatsen. Hoe terecht is dat?
De dieselmotor werd ontworpen voor het gebruik van arachide-olie (pinda-olie). Maar hij liep ook uitstekend op andere planaardige olie, zoals lijnolie, koolzaadolie, raapolie , zonnebloemolie, enzovoort. Diesels zijn minder kieskeurig dan benzinemotoren. Ze zijn ook minder brandgevaarlijk, en hebben een hoger rendement. De lange ketens koolwaterstoffen in de plantaardige olie verbranden mooi volledig en geven geen roet.
De olieindustrie houdt bij het raffineren van aardolie - lees: bij de productie van benzine en kerosine - een paar fracties over. Diesels bleken daar ook op te lopen. Jammer is wel dat deze brandstof bij het verbranden wat roet oplevert. Of je dat nou doet met open vuur of met een dieselmotor.
Dat diesels roeten (tegenwoordig noemen we dat fijnstof) ligt dus niet aan de diesels, maar aan de diesel. Bedrijven die overgestapt zijn op het gebruik van PPO (puur plantaardige olie) in plaats van minerale dieselolie geven aan dat de motoren niet alleen niet meer roeten, maar van binnen prachtig schoon blijven.
Een filter is nuttig om het kwaad van de dieselolie tegen te gaan. Beter is het om in plaats van vuile minerale olie zoveel mogelijk plantaardige olie te gebruiken. Maar het allerbeste is natuurlijk het rijden zelf te verminderen, en iets nuttigers met die grondstoffen te doen. Oliebollen bakken bijvoorbeeld!