Tussen Noardburgum en Burgum ligt een weggetje genaamd de Ypealeane. Deze weg wordt veel gebruikt voor (schoolgaande) fietsers. Het is de kortste route en sluipverkeer heeft deze weg ook ontdekt. Doordat deze weg van ongeveer een kilometer recht is, rijden auto’s vaak 80 of meer. Niet dat er zich ongelukken voordoen, maar voor fietsers voelt dit uiteraard niet veilig. Dorpsbelang Noardburgum en anderen vragen al jaren om een oplossing voor het veiliger maken van het fietsverkeer.
De gemeenteraad had eerder gevraagd om de mogelijkheden naast elkaar te zetten, zodat in het Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan een keus kan worden gemaakt. De keus bestaat uit drie mogelijkheden: 1. in de weg een “knip” (afsluiting) aanbrengen, zodat doorgaand autoverkeer onmogelijk wordt gemaakt; 2. de weg inrichten volgens het principe “dielde romte” (shared space) waarbij zowel auto’s als fietsers dus gebruik blijven maken van hetzelfde baanvak, maar de weginrichting zodanig is dat er niet meer hard wordt gereden; 3. een apart fietspad naast de weg.
GrienLinks heeft voorgesteld om een knip aan te brengen in de weg. Dit mogelijk eerst bij wijze van experiment. De weg is voor autoverkeer niet nodig, auto’s kunnen gebruik maken van de route via Quatrebras of via de Zomerweg. Uit de studies voorafgaande van de Centrale As is gebleken dat het wegennet in Noord-Oost Fryslan te fijnmazig is en wordt gestreefd naar bundeling van het autoverkeer. GrienLinks gelooft niet in de aanzuigende/bundelende kracht van de Centrale As omdat er onvoldoende aansluitingen op worden aangebracht en het snelheidsvoordeel daarmee teniet wordt gedaan. Wel zijn wij van mening dat er (gedwongen) gebundeld moet worden. Helaas ging alleen Gemeentebelangen mee met ons standpunt, de overigen kozen zonder daarvoor met enige argumentatie te komen voor dielde romte of voor een apart fietspad.