GrienLinks maakt zich zorgen over de snelheid en daarmee mogelijk onzorgvuldigheid die dit project opgelegd krijgt van de provincie.
Dat er aanpassingen nodig zijn op het traject Nijega-Dokkum vindt ook GrienLinks.
Echter, dat voordat er raadsverkiezingen worden gehouden de drie gemeentes hun advies moeten geven, zoals de provincie wil, is kwalijk.

Het is begonnen met de presentatie van het voorkeurstracé in de zomer. Burgers zijn onder grote tijdsdruk gezet. Het is bewonderswaardig dat er op zo’n korte termijn zoveel reactie, en ook onderbouwde reactie, is gegeven.

De mer-commissie deelde een aantal bezwaren nl. dat er een aantal zaken niet goed zijn uitgezocht. Een aanvulling bleek nodig. Daarvan loopt de inspraaktermijn af op 27 februari. Daarop moet een reactie geschreven worden door het projectbureau, en van de raden wordt verwacht een mede daarop gebaseerd standpunt te bepalen. En wel voor de verkiezingen, want direct daarna gaan gedeputeerden een standpunt bepalen dat naar de Provinciale staten gaat.

Met andere woorden: in vier dagen tijd: een reactie van het projectbureau op de bezwaren, bespreking in de fractie en een gemeenteraadvergadering. Dat moet wel ten koste gaan van de zorgvuldigheid. Ofwel,  je neemt de burgers niet serieus. Als ergens blijkt dat we de inspraak van de burgers niet serieus nemen is het wel hieruit.

Wij pleiten - en wij niet alleen: ook diverse milieuorganisaties - voor uitstel.  Pleiten dan ook voor uitstel van bespreking in de gemeenteraden. Daarnaast  bereiken ons steeds nieuwe cijfers over bevolkingsgroei, vergrijzing etc. Bevolkingstoename en samenstelling van de bevolking in NO-Fryslân die lager en anders zijn dan waar men vanuit ging bij het voorkeurstracé. Een reden temeer om even pas op de plaats te maken.

Niet de slogan

"Opzij, opzij, wij hebben ongelooflijke haast",

maar
"bezint er gij begint"

zal leidend moeten zijn.

Terug naar ons rapport De Normale As

Al jaren hebben GrienLinks Tytjerksteradiel en de GrienLinks statenfractie het standpunt ingenomen dat de beginopdracht van GS: een 100 km weg en in potentie vierbaans, niet realistisch is. Dat heeft dit gebied niet nodig en het zou een te grote ontwrichting van het gebied betekenen. Immers dit uitgangspunt betekende: verwoesting van het groene gebied, want zo’n weg kan qua ruimtebeslag al niet over het huidige tracé.

Nadat dit geluid door ons jaren is uitgesproken vonden we dat wij ook een constructieve bijdrage aan de discussie moeten leveren. We zijn begonnen met een avond waarbij we zo veel mogelijk organisaties zijn uitgenodigd die bezwaar hadden aangetekend. Suggestie, opmerkingen en reactie op onze eerste versie van de normale as hebben we verwerkt en gevoegd bij  onze gedachten bij de vier doelstellingen, t.w. verbeteren van:

-    Bereikbaarheid
-    Verkeersveiligheid
-    Leefbaarheid
-    Ruimtelijk en sociaal-economische aantrekkelijkheid

Om van daaruit de normale as te ontwikkelen.
In deze normale as zijn de volgende hoofdlijnen te ontdekken:

-    Twee strooks weg
-    maximaal 80 km
-    zoveel mogelijk bestaand tracé
-    scheiding langzaam en lokaal verkeer van doorgaand verkeer
-    zoveel mogelijk ongelijkvloers kruisingen
-    (fiets) tunnels op drukke plekken
-    onder het spoor door in Veenwouden en Hurdegaryp
-    meer aandacht voor het openbaar vervoer

Bij de normale as ligt de nadruk meer op doorstroming dan op maximum snelheid

De fundamentele vraag van GrienLinks is:
wat is het probleem en op welke wijze kunnen we een op maat en schaal passend antwoord geven.