Op 6 april is, ondanks tegenstand van GrienLinks, FNP en de ChristenUnie’ de raad accoord gegaan met het voorkeurstracé van de centrale as. Wel is door de raad van Tytsjerksteradiel de rondweg bij Garyp ter discussie gesteld.
De centrale as: de bal ligt nu bij de provinciale staten
Rapporten en reactie op de rapporten tuimelen over elkaar heen.
Wat opvalt is: je ziet en leest wat je wil zien en wilt lezen.
Je vergroot gegevens uit of je negeert ze.
Zoals gedeputeerde Anita Andriessen in de LC laat optekenen:
het rapport van Derks (bevolkingsprognose):
ach bevolkingsprognoses zijn maar een van de vele motieven: als deze prognose anders uitvalt: jammer dan; we gaan gewoon door.
Je mag van verantwoordelijke bestuurders; ook die van onze gemeente een andere houding verwachten
We spreken hier dan over een zg. wens-denken of negatief geformuleerd: een tunnelvisie.
Opvallend is dat zij zegt: onder de centrale as zit een sociaal-economisch verhaal. En wij maar denken dat het m.n gaat om veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid…
Het TNO rapport: afschieten en wel met meerder pistolen tegelijk.
Terwijl de reactie van de Mer-cie op de aanvullende Mer is:
De mer bevat geen goede samenvatting van de belangrijkste milieuafwegingen. Bij het voorkeurstracé wegen de natuur en milieu belangen een minder grote rol…
En dan wordt het TNO rapport eenzijdig genoemd als het gaat om de waardering van landschap en milieu…Gelukkig zijn er nog organisaties die hier de nadruk opleggen. Net zoals GrienLinks dit doet.
Wat opvalt: als er over compensatie wordt gesproken gaat het nergens over compensatie wat betreft natuur en milieu…
Waar GrienLinks voor staat is het volgende:
Bij de ontwikkeling van Noordoost-Fryslân moet volgens GrienLinks worden uitgegaan van de eigen kracht van het gebied: de groene landbouwgebieden, natuur, unieke landschappen, rust en ruimte. Dit zijn economische potenties van dit gebied. Hierin ligt de schaarste dus ook de waarde van het gebied.
STERK OP EIGEN WIJZE is de titel van de Regiovisie Noordoost-Fryslân en deze sterkte is niet afhankelijk van het aanleggen van een voorkeurstracé voor autoverkeer door natuur en landschap. Het autoverkeer kan volgens GrienLinks langs een opgewaardeerd bestaand tracé zonder natuur en landschap te vernielen.
Bereikbaarheid
Met betrekking tot de bereikbaarheid doen zich nu en in 2020 alleen problemen voor in de spits op bepaalde punten.
Derks voorspelt een afname van de bevolking in ons gebied..
Dit moet bij beleidsmakers een rol spelen in hun gedachtevorming mbt infrastructuur. Niet bij de gedeputeerde Andriessen en Baas of ons eigen college.
Negeren deze prognoses. Weg masseren…
Door de vergrijzing en daardoor een kleiner aandeel van de actieve bevolking zullen de problemen in de spits afnemen.
GrienLinks wil juist een grotere ontwikkeling als het gaat om inzetten van het openbaar vervoer.
Verkeersveiligheid
In de visie van GrienLinks moet niet het Voorkeurstracé van de ‘Centrale As’ worden aangelegd, maar moet er meer worden gedaan om eerst de verkeersveiligheid op het traject Dokkum-Tytsjerk terug te verbeteren, door op die weg de snelheid te verminderen..
Bovendien moeten de confrontaties van langzaam en snelverkeer in aantal worden verkleind, met name door meer ongelijkvloerse oplossingen. Daarvoor behoeven volgens GrienLinks geen rondwegen om Damwoude, Veenwouden en Burgum te worden aangelegd. Bijzonder detail: als Burgum in de toekomst mag uitbreiden dan zou dat mogen aan de west kant van de nieuw aan te leggen rondweg: van de regen in de drup zou ik dit willen noemen… En hebben we vraagtekens bij de noodzaak van een rondweg rondom Hurdegaryp. Eigenlijk ligt deze er al…
We zijn onder de indruk van de oplossing die Wijbega/Groothof. In feit kunnen we hier al van en rondweg spreken. Fietstunnels kunnen ook binnen de bebouwde kom al een hele verbetering met zich meebrengen.
Door dit zogenaamde afwaarderen van de weg Dokkum-Tytsjerk en de Stroobossertrekweg krijgt de N356 (nijega-dokkum) bijna automatisch een bundelende werking.
Leefbaarheid
Het voorkeurstracé veroorzaakt extra lawaai, stank, uitstoot van giftige uitlaatgassen en CO2, want ook op het bestaande tracé door de dorpen Damwoude, Veenwouden en Burgum blijft nog verkeer rijden. Door verbetering van het bestaande tracé van de N356 houdt het gebied kansen om de leefbaarheid van mens en dier op een goed peil te houden en te verbeteren.
Als het voorkeurstracé niet wordt aangelegd, dan blijft een gebied met uniek landschap en natuur in tact, waarin mensen kunnen blijven recreëren, wandelen en fietsen; boeren kunnen hun bedrijf blijven uitoefenen. Kort gezegd, een gebied waarin mensen, dieren en planten goed kunnen gedijen zoals dat behoort in een Nationaal Landschap. Het kapitaal voor de toekomst
Ruimtelijke en sociaal-economische aantrekkelijkheid
Het aanleggen van meer asfalt is geen garantie voor meer werkgelegenheid in het gebied. De economische kracht ligt in het gebied zelf: rust, ruimte, het unieke coulissenlandschap en de natuur.
Volgens GrienLinks is het voorkeurstracé van de Centrale As en alles wat er daarna aangehangen is, te vergelijken met het PAARD VAN TROJE dat nu naar Dokkum gaat.
De bewoners van Noordoost-Fryslân denken een dure overwinning binnen te halen met de Centrale As, maar er wordt hen zóveel ontnomen aan rust, groene ruimte, natuur en uniek landschap, dat dit achteraf hun verlies zal blijken te zijn.
Daarom dient GrienLinks samen met de FNP een amendement in, waarin zij zich een tegenstander verklaren van het voorkeurstracé
Louis Bakker