"Goedkoper, smaller en
maximaal 80 km/uur"
BURGUM - De raadsfractie van GrienLinks in Tytsjerksteradiel, twee
bestuursleden van GrienLinks in Dantumadeel en een delegatie van de
provinciale statenfractie van GrienLinks brengen vrijdagmiddag een
bezoek aan het Projectbureau 'Centrale As' in Burgum. Ze willen weten
wat de financiële en verkeerskundige gevolgen zijn, als wordt gekozen
voor een tweebaansweg, met een maximum van 80 km/uur en met een tracé dat veel meer overeenkomt met de huidige provinciale weg tussen Dokkum en Nijega (Wâldwei). Gedeputeerde Staten kiezen voor een vierbaans-tracé, grotendeels rond de diverse dorpen en daarmee veel groen en fraai landschap opofferend, vindt GrienLinks.
Daarmee houdt GrienLinks het college van Gedeputeerde Staten aan een toezegging, dat bij een forse budgetoverschrijding ook het alternatief van een 80 km-weg bekeken zou worden. Het taakstellende budget van 1998 was 152 miljoen euro. Dat wordt fors overschreden, want de kosten voor de 'Centrale As' zijn nu geraamd op 184 miljoen euro, exclusief BTW. Het college bevestigt deze stijging in de deze week gepubliceerde
Bestuursrapportage 2005 van de provincie Fryslân over de periode tot 1 september jl.
GrienLinks heeft nog geen definitief standpunt ingenomen over de 'Centrale As', maar gaat in elk geval niet akkoord met het 'Voorkeurstracé' dat Gedeputeerde Staten hebben bedacht. "Het gaat te veel ten koste van het karakteristieke landschap van de Noordelijke Friese Wouden, dat ook landelijk erkenning krijgt met de benoeming van 'Nationaal Landschap' door het Rijk", zeggen de woordvoerders Louis Bakker (GL-raadslid Tytsjerksteradiel) en Oene Hofman (GL-statenfractie).