Als C-stuk kreeg de raad ter informatie een overzicht van het UWV van de werkloosheidscijfers in Tytsjerksteradiel en in Friesland voorgelegd.
We kunnen niets met deze cijfers.

In Tytsjerksteradiel hebben we volgens deze cijfers (augustus 2012) te maken met een daling van niet werkende werkzoekenden. Op zijn minst opmerkelijk in een tijd waarin in de rest van Friesland de werkloosheid stijgt! Vervolgens zijn de staatjes niet zorgvuldig samengesteld want het aantal werkzoekenden in Tytsjerksteradiel varieert van 667 tot 688. Verklaard wordt dit allemaal niet… Het overzicht is vervolgens ook niet compleet, niet-geregistreerde bijstandsgerechtigden worden niet meegenomen, wordt dit wel gedaan dan stijgt het totale aantal nog aanzienlijk. De enige conclusie die we uit dit overzicht wel kunnen trekken is dat er in heel Friesland veel te weinig vacatures zijn: zo’n 1400 vacatures voor meer dan 21.000 mensen. En dan is het daarnaast de bedoeling dat de sociale werkvoorziening afgebouwd gaat worden. Veel mensen die nu begeleidwerken via of bij Caparis moeten straks bij reguliere werkgevers aan de slag. De gemeente krijgt er een fikse taak bij, namelijk deze mensen begeleiden naar werk met een krimpend budget. Er wordt ingezet op een actieve werkgeversbenadering en loondispensatie maar de vraag is of deze instrumenten opleveren wat ervan verwacht wordt….Het beleid van deze regering zorgt er bovendien ook nog voor dat er in Friesland banen verdwijnen, in de thuiszorg 2000. Wat moeten we als gemeenteraad met deze cijfers? Cijfers staan voor mensen met hun eigen verwachtingen, verhalen, hun eigen mogelijkheden en beperkingen. Natuurlijk moeten we als gemeente de financiën op orde hebben, zonder geld geen mogelijkheden. Maar is dat echt zo, zonder geld geen mogelijkheden? Wordt het geen tijd om juist het geld-gerichte denken aan de kant te zetten en om echt te gaan waarderen wat mensen in brengen in plaats van wat mensen opbrengen? Om creatief en realistisch aan de slag te gaan met de gegevens die er zijn (werkloosheidcijfers en het aantal vacatures voor betaald werk)? GrienLinks denkt dat er in de basis een aantal dingen moeten veranderen. Eerlijkheid en creativiteit de politiek moet eerlijk en duidelijk zijn en zich niet verschuilen achter termen als eigen kracht en eigen verantwoordelijkheid. Het worden lastige tijden, politici moeten hoop visie en richting bieden en zich niet terugtrekken maar dingen mogelijk maken. Dat vraagt om creativiteit en eerlijk aangeven hoe het er voor staat. Er is weinig tot geen geld is en daarom moeten we met elkaar zoeken naar nieuwe waarderingsvormen. Bij de bezuinigingsronde is van de burgers creativiteit gevraagd , dit mag ook van het college en de raad gevraagd worden. In een goede samenleving is er een balans tussen formele arbeid en informele arbeid Dankzij het feit dat sommigen zorgen kunnen anderen werken en andersom dankzij het feit dat sommigen werken kunnen anderen zorgen. Zorgen voor je eigen kinderen telt niet mee, dat doe je naast je werk, zorgen voor kinderen van een ander in een betaalde setting daarentegen wel. Dan participeer je ultiem. Scheef, want zorgen voor kinderen is niet alleen verzorgen maar heeft een intrinsieke bron die een betaalde kracht niet leveren kan, namelijk de liefde van ouders voor kinderen. Wat is er belangrijker dan kinderen goed in de maatschappij zetten? Ditzelfde geldt voor het werk van al die mensen die informeel zorg verlenen voor ouders, buren, de natuur, het milieu. Zonder hen kunnen anderen niet betaald werken en zonder hen is de samenleving niet in balans. Echt ruimte maken voor burgerparticipatie. Er wordt door de overheid een groot beroep gedaan op burgerparticipatie. Burgerparticipatie moet de tekorten van de overheid oplossen. zelfredzaamheid, eigen verantwoordelijkheid en eigen kracht: dat gaat ons redden uit dit diepe dal. Een terugtrekkende overheid en burgers die meer en meer zorgtaken op zich nemen. Zolang we betaald werk op nummer 1 laten staan gaat dit niet lukken. Hoe kunnen burgers zorgtaken op zich nemen als hier geen waardering en ruimte voor is? Als daarnaast van hen verwacht wordt dat ze alles op alles zetten om betaald werk te vinden op een arbeidsmarkt met weinig vacatures? Geen banen wegbezuinigen veel gemeenten bezuinigen bij voorbeeld op groenonderhoud. Dit betekent minder werk voor Caparismedewerkers. Hoe pakt dit uit? Raken door bezuinigingen mensen hun baan kwijt en is de gewenste bezuiniging dan niet het verplaatsen van de post groenonderhoud naar de post werk en inkomen? maar banen creëren : wij denken dat het mogelijk is om weer een conciërge op scholen te hebben, om weer een eigen keuken en wasserij bij een verzorgingstehuis te hebben, om in te zetten op banen in de groene energie. Kortom wij denken dat we banen kunnen creëren. Korte lijnen, meer werk in de directe omgeving, meer aandacht voor mensen. Banen waar het niet puur gaat om productiviteit maar waar de persoonlijke inbreng van mensen ertoe doet. GrienLinks Tytsjerksteradiel wil daarom in 2013 met een initiatiefvoorstel banen creëren komen. Wij, overheid en burgers kunnen samen aan de slag met een creatieve oplossingen voor de veranderende omstandigheden waar we als samenleving mee te maken hebben. Samen zoeken naar nieuwe waarderingsvormen waarbij geld, efficiëntie en productiviteit niet meer de eerste plaats innemen. Waar economie en ecologie hand in hand gaan, waar het niet meer gaat om zoveel mogelijk verdienen maar om samenwerking en vertrouwen.