De Gemeente Tytsjerksteradiel heeft zich voorgenomen om te bezuinigen op de groenvoorziening. Maar vraag is: wordt de beoogde bezuiniging wel gehaald, en wat betekent het voor wie dit werk deden?

De Gemeente Tytsjerksteradiel heeft zich voorgenomen om te bezuinigen op de groenvoorziening. Door het versoberen van het openbaar groen (onder andere door het verwijderen van de heesterperken) hoeft er minder gewied, gesnoeid en gemaaid te worden.  Hiermee wordt €94.000 per jaar bespaard. GrienLinks Tytsjerksteradiel vraagt zich af wat de voorgenomen bezuiniging op de groenvoorziening in de praktijk betekent. De versobering van het groen levert namelijk niet alleen geld op, maar kost ook eenmalig €123.000. Gelukkig hoeven er geen ontslagen  te vallen maar er verdwijnen in Tytsjerksteradiel wel werkbudgetten en dus arbeidsplaatsen voor mensen.  Meer mensen zullen daardoor een beroep op een uitkering moeten doen. Ook dit kost de gemeente op termijn geld want bij de afdeling Werk en Inkomen komt er een post bij. Dit in een tijd dat de werkloosheid groeit en mensen met een beperking steeds lastiger aan werk kunnen komen.

GrienLinks  wil alles eerst eens op een rijtje zetten voordat de heesters er rigoureus uitgetrokken  worden. Het lijkt het erop dat er drie a vier arbeidsplaatsen die door Caparismedewerkers ingevuld kunnen worden gaan verdwijnen en zij komen uiteindelijk bij de gemeente  voor een bijstandsuitkering.  Moeten deze mensen dan weer via de gemeente op een re-integratietraject bij Caparis geplaatst worden? Verliezen we niet meer dan we winnen?

GrienLinks heeft een motie ingediend waarin ze het college vraagt om integraal te onderzoeken hoeveel er bezuinigd wordt als de heestervlakken in onze gemeente verdwijnen en er minder gemaaid gaat worden en er daardoor dus banen wegvallen. We willen graag de balans opmaken. Voor de omvorming moet eerst flink wat geld uitgegeven worden. Daarnaast verliezen we door de versobering van het groen biodiversiteit in de gemeente. Om dit te herstellen wil het college nog eens  €100.000 uitgeven. Maar het verlies zit vooral in werkplekken en in wat deze werkplekken voor mensen betekenen. Sociaal maatschappelijk is het verlies groot. GrienLinks vindt dat er juist banen gecreëerd moeten worden in plaats van dat ze wegbezuinigd worden. We willen het over mensen hebben en niet alleen over geld. Het is namelijk aannemelijk dat als er integraal gekeken gaat worden de €94.000 bezuiniging niet gehaald gaat worden.  Het is aannemelijk dat we meer verliezen dan we winnen.

Jammer genoeg heeft de motie het niet gehaald. Een gemiste kans om de huidige manier van bezuinigen eens onder de loep te nemen en de balans op te maken. Een gemiste kans om het anders te gaan doen.