In december vorig jaar zijn door de Tweede Kamer fractie van GroenLinks aan de Minister van VROM vragen gesteld over de Centrale As en het bedrijventerrein Quatrebras. Deze week werden de antwoorden bekend gemaakt.

De Leeuwarder Courant kopte met “vierstrooks as wankelt” en “ vier stroken Centrale As erg onzeker”. Dit is natuurlijk wat overdreven omdat de Minister in de brief stelt dat zij in overleg gaat met de provincie (ook over het bedrijventerrein Quatrebras) en dus nog niet duidelijk is wat hier uit komt.

In de brief van de Minister wordt kritischer stilgestaan bij het bedrijventerrein Quatrebras dan bij de Centrale As. De Nota Ruimte wordt bij het bedrijventerrein (onjuist) aangehaald, er wordt gesproken over een behoorlijke ingreep in het landschap en de behoefte en planning van bedrijventerreinen in Fryslan dienen bij het overleg te worden betrokken.

In de Nota Ruimte is bij Nationale Landschappen vermeld: Maatvoering, schaal en ontwerp zijn bepalend voor behoud van de kwaliteiten van deze landschappen. Om die reden zijn grootstedelijke verstedelijkingslocaties en bedrijventerreinen, nieuwe grootschalige glastuinbouwlocaties en nieuwe grootschalige infrastructurele projecten niet toegestaan. Waar deze ingrepen redelijkerwijs, vanwege een groot nationaal belang onvermijdelijk zijn, dienen mitigerende en compenserende maatregelen –zoals inpassing en grote aandacht voor ontwerpkwaliteit- te worden getroffen.

Dus geen nieuw bedrijventerrein of een groot infrastructureel werk (zo mag je de Centrale As wel noemen) in een Nationaal Landschap. Tenzij dit vanwege een groot nationaal belang onvermijdelijk is. Het bedrijventerrein Quatrebras en de Centrale As zijn niet vanwege een groot nationaal belang onvermijdelijk. Pas als er sprake is van dit “vanwege een groot nationaal belang onvermijdelijk zijn” kan je het hebben over mitigerende en compenserende maatregelen.

De Tweede Kamer fractie van GroenLinks is teleurgesteld over de beantwoording door de Minister. Ook wij zijn teleurgesteld, wel is er een barst ontstaan in de voortdenderende trein van de Centrale As/het bedrijventerrein Quatrebras.

Dat er wat aan de weg tussen Nijega en Dokkum moet gebeuren vindt iedereen (wij ook). Bij de Centrale As is eigenlijk een zelfde ontwikkeling te zien als bij de zweeftrein tussen de Randstad en het Noorden. Er is veel te hoog ingezet, jaren van voorbereiding waarin niets gebeurt en uiteindelijk gaat het niet door en vervolgens moet er op veel realistischer manier alsnog wat gebeuren.